Kajakkursus i Frederikssund Roklub

Frederikssund Roklub afholder hvert år kajakkurser for begyndere og let-øvede.

Vi benytter turkajakker i vores klub - hvis du er nysgerrig på turkajak, kan du læse mere her

Hvis du har havkajak-bevis, så se info om omskoling længere nede.

I 2025 ligger vores kursus i weekenden den 24. og 15. maj begge dage fra kl. 9.00-16.00.

Hvis du melder dig ind i klubben, skal du de efterfølgende 3 uger også have mulighed for at ro fælles ture med en instruktør to aftener om ugen. Så kan du nemlig opnå det antal kilometer (50 km) det kræves, for at du kan blive frigivet og ro på egen hånd. Efter endt forløb modtager du en IPP2 licens.

Weekend kurset koster 1200 kr. inkl. forplejning og hvis du melder dig ind i vores klub, skal du betale for 7 måneders medlemskab ca. 760 kr. (fra 1. juni - 31. december).

Roeruddannelsen IPP (I Paddle Pass) bygger på Euro Paddle Pass (EPP-standarderne), som er et sæt europæiske minimumsstandarder for uddannelse af roere/udøvere i kano- og kajaksporten. Læs mere på http://www.europaddlepass.eu/

Svømmebevis

Du skal ligeledes være i besiddelse af almindelige svømmefærdigheder og skal kunne svømme minimum 600 meter uden pauser. Svømmebevis kan erhverves i din lokale svømmehal. Normalt kan man tage fat i en livredder og få ham/hende til at tælle baner og efterfølgende få udstedt et svømmebevis. Svømmebeviset skal fremvises på den første kursusdag. Du kan også svømme 600 m på kursets første dag i fjorden (fra klubbens bro til vikingebroen og retur) - det er hårdt, da det er i åbent vand og du bruger din krop meget allerede på kursets første dag.

Kajakroning kræver en god fysik og mobilitet. Som deltager skal man nemlig kunne hæve sig selv op i armene - arme og skuldre skal være stærke. Årsagen til dette krav er, at du skal bestå en redningsprøve i makkerredning, hvor du hæver dig op af vandet liggende i mellem 2 kajakker. Dette kræver armkræfter og derfor er det et ‘krav’ for at kunne deltage i kurset.

Udstyr til brug på kurset

Da vandet stadig kan være lidt koldt i begyndelsen af sommeren anbefaler vi, at du blandt andet medbringer følgende til kurset:

Våddragt (Neopren 3 mm heldragt)

Neopren sko eller andre lette sko

Håndklæde

Brillesnor, hvis du bruger briller

Hvis du ikke har eller kan låne en våddragt anbefaler vi, at du som minimum har 2 sæt skiftetøj med pr. dag.

Hvis du ønsker at deltage i et af vores kurser eller har spørgsmål, så skriv eller ring

Mail: kajakkursusfrederikssund@outlook.dk

Omskoling fra hav- til turkajak

Hvis du har IPP2 licens til havkajak og ønsker at melde dig ind i Frederikssund Roklub og dermed benytte vores tur-kajakker, så kan vi tilbyde at omskole dig.

Hvis det har din interesse, skal du skrive til kajakudvalget på kajakkursusfrederikssund@outlook.dk med følgende oplysninger:

Kopi af dit IPP bevis

Hvor har du taget din uddannelse

Kort beskrivelse af din erfaring, antal år som roer og km om året, hvis du er aktiv.

Du vil herefter blive kontaktet for at aftale tidspunkt for kurset.

Kursusindhold

Omskolingskurset er en øvelse i følgende færdigheder

På land:

Gennemgang af klubbens kajakker

Håndtering af turkajakker

Indstilling af turkajak

Gennemgang af pagajer og skivning

Gennemgang af rovand

På vand:

Op- og nedstigning fra bro

Op- og nedstigning på lavt vand

Indstigning fra strand

Effektiv fremadroning

Støttetag

360 graders vending

Baglænsroning

Sideforflytning

Stoptag

Makkerredning

Kurset afsluttes med en prøve

På land:

Praktisk demonstration – Håndtering af udstyr og indstilling af kajak

På vand:

Praktisk demonstration af dit niveau inden for de enkelte øvelser.

Intro til klubbens regler i sommer-/vintersæson, klubhus, rokort, klubliv og aktiviteter.

Instruktøren vil foretage en samlet vurdering af dine færdigheder og fortælle om de retningslinjer, du skal ro efter, når du er medlem af vores klub.

Pris 600 kr.

Mail: kajakkursusfrederikssund@outlook.dk